Sprawdzian jest egzaminem przeprowadzanym w
szóstej klasie szkoły podstawowej. Jest on powszechny i
obowiązkowy, co oznacza, że muszą do niego przystąpić
wszyscy uczniowie - zarówno uczniowie szkół
podstawowych dla dzieci i młodzieży, jak i słuchacze szkół
podstawowych dla dorosłych. Przystąpienie do sprawdzianu jest
jednym z warunków ukończenia szkoły.
Sprawdzianu nie można nie zdać. Wynik ma
znaczenie tylko informacyjne i nie powinien być podstawą do
prowadzenia jakiejkolwiek selekcji. Każdy uczeń, który ukończył
szkołę podstawową, niezależnie od wyników sprawdzianu musi być
przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie, jeśli nie ukończył 16
roku życia.
Uczniowie, którzy do sprawdzianu nie przystąpią w danym roku,
muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej i przystąpić
do sprawdzianu w roku następnym.
Do sprawdzianu nie przystępują uczniowie z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Istnieje również możliwość
zwolnienia ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
Na sprawdzianie badany i oceniany jest poziom osiągnięć uczniów
w zakresie pięciu obszarów umiejętności:
-czytania,
-pisania,
-rozumowania,
-korzystania z informacji,
-wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Umiejętności te określono w standardach
wymagań egzaminacyjnych będących podstawą przeprowadzania
sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Mają charakter
ponadprzedmiotowy, co oznacza, że np. czytanie
obejmuje nie tylko umiejętności odczytywania tekstów
literackich, ale także wykresów, map itp., a zadania są tak
skonstruowane, że sprawdzają umiejętności kształcone w obrębie
różnych przedmiotów. Umiejętności te są:
- podstawowe dla tego poziomu kształcenia,
- ponadprzedmiotowe,
- niezbędne na wyższym etapie kształcenia (w gimnazjum) i
przydatne w życiu codziennym.
Każdego
roku sprawdzian przeprowadzany jest w kwietniu.
We wszystkich szkołach w całej Polsce odbywa się on w tym samym
dniu i o tej samej godzinie, w terminie ustalonym przez
dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W roku
szkolnym 2011/2012 sprawdzian odbędzie się 3 kwietnia 2012 o
godz. 900 we
wszystkich szkołach podstawowych w kraju.
Dla uczniów, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie
mogli przystąpić do sprawdzianu w ustalonym terminie w kwietniu,
a także dla tych, którzy wtedy przystąpili, ale przerwali
sprawdzian lub im go unieważniono, dyrektor Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej wyznacza
dodatkowy termin.
Dodatkowy sprawdzian odbywa się nie później niż do dnia 20
sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Sprawdzian organizują i przeprowadzają
okręgowe komisje egzaminacyjne zazwyczaj w
macierzystej szkole ucznia (słuchacza). Tylko w
sytuacjach wyjątkowych sprawdzian może być przeprowadzony w
innej placówce wskazanej przez właściwą okręgową komisję
egzaminacyjną. Również w przypadku dodatkowego terminu miejsce
przeprowadzenia sprawdzianu wskazuje dyrektor odpowiedniej
okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Sprawdzian trwa 60 minut i jest to czas, który
przeznaczony jest na rozwiązywanie zadań. Przed przystąpieniem
do wykonywania zadań uczeń koduje swój zestaw zgodnie z
poleceniem przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego
lub zespołu nadzorującego oraz zapoznaje się z informacjami z
pierwszej strony zestawu do przeprowadzania sprawdzianu. Czas
poświęcony na zapoznanie się ucznia z tymi informacjami oraz
kodowanie nie jest wliczany do czasu sprawdzianu.
Dla uczniów (słuchaczy) z dysfunkcjami czas trwania sprawdzianu
może być przedłużony nie więcej niż 30 min.
Prace uczniów są sprawdzane i punktowane przez
specjalnie przygotowanych i przeszkolonych egzaminatorów.
Egzaminatorów powołuje dyrektor OKE. Egzaminatorzy nie mogą
sprawdzać prac uczniów ze szkoły, w której są zatrudnieni.
Wynik sprawdzianu to suma punktów uzyskanych za wykonanie zadań
otwartych i zamkniętych. Wyniki sprawdzianu ustala okręgowa
komisja egzaminacyjna. Ustalony wynik jest ostateczny.
Maksymalnie na sprawdzianie można uzyskać
40 punktów.
Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie
szkolnym.
Każdy uczeń otrzymuje wystawione przez OKE
zaświadczenie o szczegółowych wynikach sprawdzianu. Uczeń
(słuchacz) lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zaświadczenie o
wynikach sprawdzianu odbierają w szkole.
Pierwszy sprawdzian odbył się 10 kwietnia 2002 roku.
Wyniki sprawdzianu przeprowadzanego w kolejnych latach wraz z
omówieniem można znaleźć w
raportach.
STANDARDY WYMAGAŃ
Podstawę do przeprowadzenia sprawdzianu
stanowią standardy wymagań egzaminacyjnych. Wykaz standardów
powstał w wyniku wnikliwej analizy Podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla pierwszego i drugiego etapu
edukacyjnego. Poprzez zabiegi interpretacyjne przełożono zapisy
dotyczące celów edukacyjnych, zadań ogólnych szkoły, treści
nauczania i osiągnięć uczniów na standardy wymagań szczegółowo
określające pożądane umiejętności ucznia kończącego
sześcioletnią szkołę podstawową. Standardy pogrupowano w pięć
ponadprzedmiotowych kategorii:
·
czytanie,
·
pisanie,
·
rozumowanie,
·
korzystanie
z informacji,
·
wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).
standardy wymagań przeznaczone dla uczniów niewidomych i słabo widzących
standardy wymagań przeznaczone dla uczniów
niesłyszących i słabo słyszących
(źródło: Centralna
Komisja Egzaminacyjna)
Drogi szóstoklasisto !!!
Oto ważne linki dla Ciebie Tam znajdziesz sprawdziany z
poprzednich lat , które oprócz pracy w szkole pod okiem nauczycieli pomogą Ci
lepiej przygotować się do sprawdzianu i sprawdzić dotychczasowa wiedzę i
umiejętności.
POWODZENIA!!!